Rungsted Golf Klub siden 1937

Rungsted Golf Klub blev stiftet i midten af 1930’erne af en lille kreds af golfspillere. De drømte om at anlægge en golfbane i skønne omgivelser - og i Rungsted blev det en realitet, da de anlagde en 18 hullers golfbane efter tegninger af den engelske arkitekt C.A. MacKenzie.

Golfbanen og klubhuset så ved indvielsen i september 1937 i store træk ud som i dag. Allerede i de tidlige år indtog klubben en fremtrædende plads i den danske golfverden - dels som vært for en hel række nationale og internationale turneringer, dels som leverandør af nogle af landets dygtigste golfspillere.

Også inden for dansk golfs mere officielle organer har klubben sat sit præg på udviklingen. Formanden for Dansk Golf Union kom i 30 år i træk fra Rungsted.

I begyndelsen af 1970'erne omlagde klubben en række huller, hvilket skabte plads omkring klubhuset til træningsbanen og puttinggreenen. Senere er banens anlæg løbende blevet justeret i takt med tidens krav og golfspillets udvikling. Nye teesteder er blevet etableret, huller er blevet omlagt eller forlænget, og omfattende pleje af områderne mellem hullerne har beriget naturoplevelsen.

Samtidig gennemgik klubhuset i løbet 1990'erne en kraftig renovering og udbygning, så det til stadighed kunne leve op til de kvalitetskrav, der stilles til et moderne klubhus, med fuld respekt for dets oprindelige arkitektoniske udtryk. I disse år gennemføres yderligere renovering, hvor administration og shop er smeltet sammen til en helhed, ligesom dele af restauranten moderniseres.

Fint besøg på banen
I de sidste to år af 1990erne samt i millennium-året 2000 blev klubben udvalgt til at afholde SAS Invitational, en Ryder Cup i miniformat mellem Skandinavien og resten af verden. Turneringen afholdtes umiddelbart efter British Open, således at verdens absolut bedste spillere deltog, flere af dem vindere af British Open, såsom Mark O´Meara, Paul Lawrie, Tiger Woods og Stewart Cink.

Turneringerne trak meget store tilskuermængder på op til 30.000 ad gangen. En af de mange spændende matcher var den mellem Tiger Woods og Thomas Bjørn i særklasse.

På det sted, hvor Tiger Woods' drive (3-wood) endte på 18. hul, cirka 280 meter ude, er nedlagt en plade med navn og dato til minde om Tiger Woods' besøg i Rungsted Golf Klub.