04 september 2019

EM update tirsdag

Artikel fra golf.dk

Mens disse linier skrives, sidder det danske seniorlandshold og storhygger i solen på terrassen i Rungsted Golf Klub. De smiler og ligner en lykkelig familie. Og med god grund. Holdet ligger nummer to efter den første dags spil ved hold-EM for seniorer,

Men dagen begyndte ildevarslende.

Det var et par nedslåede landsholdsspillere, der sad på samme terrasse lige omkring middagstid.

Sådan afvikles senior-EM - se vores video

Henrik Daugaard og Tony Jensen kæmpede med ærgrelse og selvbebrejdelse i forskellige afskygninger efter at have været de første to danskere på banen. Begge havde de gået runder i 80 slag (+8), og dermed havde de fra starten lagt deres holdkammerater under pres (de fem bedste runder af holdets seks spillede tæller hver dag).

Henrik Daugaard fra Vejle lavede ti pars og otte bogeys og svovlede over, at han ikke i det mindste havde udnyttet en god birdiechance på sidste hul.

Tony Jensen fra Langesø havde ellers flot fået stabiliseret sin runde efter en skidt start. Men så løb han ind i en afskyelig snemand på 16. hul. Et drive i skoven, en alt for tungt ramt fairwaykølle og et lundet jernslag var blandt ingredienserne i en 8’er, som fynboen gerne glemmer inden aftensmaden.

Heldigvis var dagens tredje dansker på banen ikke sen til at komme med opmuntring. Et holet birdieputt på sidste green fremkaldte et fist pump fra Søren Lauritsen, som smilede fra øre til øre, da han satte de sidste kruseduller på scorekortet.

- Putteren var en lille smule kold, men jeg skal ikke klage. Jeg rammer 14 greens og alle fairways på nær 18. Da jeg havde brug for at dåse en lang en for par, så gjorde jeg det, en 8 meters fra bagkant på 15, sagde Søren Lauritsen lige efter sin runde.

Han havde spillet en uhyre stabil runde i 73 slag (+1) på en bane, som voldte feltets spillere stort besvær.

- Du får ikke noget rul overhovedet. Du skal shape bolden og have en god driver i banen. Der er nogle sider, du skal kunne tage ud af spil. Vinden kører rundt mellem træerne, så du tror du har modvind og så har du medvind - og omvendt, forklarede 52-årige Søren Lauritsen.

Lær de danske EM-spillere at kende

Hans fine runde var et vendepunkt for Danmark. Men mens Lauritsen, Jensen og Daugaard kunne dele oplevelser fra deres respektive runder, så var Danmarks tre sidste spillere ved at sætte vand over til en eftermiddagste af den helt potente slags.

Michael Flindt og Bjørn Nørgaard lavede begge birdie på første hul. Sidstnævnte, der har haft Rungsted som hjemmebane de sidste 20 år, endte med at lave tirsdagens allerbedste runde, nemlig en 70’er (-2).

Nørgaard lavede dagens enlige bogey efter et halvduffet chip på 7. hul, men allerede hullet efter lavede han en birdie, der så forbløffende let ud. Yderligere en birdie på 11. hul og ellers pars resten af vejen ind var nok til en individuel 1. plads, som han deler med skotske Ronnie Clark.

- Jeg er bestemt godt tilfreds. Mentalt har jeg gjort meget ud af at have en offensiv tilgang. På hjemmebane kunne man jo sagtens gå ud og være defensiv på grund af forventningerne, sagde Bjørn Nørgaard efter sidste hul, hvor han måtte kæmpe lidt for par efter at have slået i en fairwaybunker.

Nørgaard havde lovet sig selv, at han ville spille “glad golf”, og han var tro mod sit løfte, og valgte blandt andet driver på både 17. og 18. hul, hvor man ellers godt kunne have været fristet til at spille defensivt.

Af eftermiddagsspillerne gik Michael Flindt en runde i 71 slag, mens Hans Peter Jacobsen gik en runde i 72 slag, som var mere begivenhedsrig, end en score i par ellers kunne tyde på. Jacobsen lagde nemlig ud med to bogeys og var tre over par, da en eagle på 11. hul fik ændret hele fortællingen om hans dag.

Onsdag er sidste slagspilsrunde, og alle seks danskere skal i aktion igen. Det er gratis at komme ind som tilskuer, og det er nemt at komme helt tæt på spillerne.

EM føres lige nu af Irland, som er fire over par. Den danske holdscore er seks over par.