08 september 2019

EM update finaledagen

Fra golf.dk

Danmark tabte bronzegyser

Først skrev Stephen King “Ondskabens Hotel”. Så forfinede han sin teknik og skrev manuskriptet til Danmarks bronzematch mod Skotland ved senior-EM for hold.

Danmark tabte desværre - og England vandt EM efter en overbevisende finalesejr over Irland.

Men bag de simple kendsgerninger gemmer sig et drama, som de par hundrede tilskuere i Rungsted næsten ikke kunne begribe, efterhånden som det løb af stablen.

Det tog mere end seks timer at afvikle kampen om bronze.

Først da Hans Peter Jacobsen måtte kapitulere med en bogey på sit fjerde omspilshul mod Graham Bell var det slut.

Af de fem matcher på banen var det reelt kun Michael Flindts single, der var uden drama. Han tabte 7&6 til Ronnie Clark. Dermed var der ekstra pres på de resterende fem danskere.

Søren Lauritsen og Henrik Daugaard havde udgjort en uovervindelig foursome siden kvartfinalen. Men i dag måtte de strække gevær på 17. green, ganske enkelt fordi de var oppe mod et makkerpar, der ingen fejl lavede.

- Vi misser to korte putts og taber 2&1, lød den lakoniske kommentar fra Søren Lauritsen lige efter runden.

- Jeg synes, vi kan være stolte, Men de laver bare ingen fejl, tilføjede han bagefter.

Makkerparret Daugaard/Lauritsen kunne kort efter se Bjørn Nørgaard afgøre sin match på selvsamme 17. green. Rungsted-spilleren førte sin match mod Stewart Henderson hele dagen, og da han holede et seks meter langt birdieputt på næstsidste hul, var matchen afgjort.

Men alt var stadig oppe i luften. Nede langs 17. fairway gik en stor gruppe mennesker og ledte efter Hans Peter Jacobsens bold. Den dukkede aldrig op, så han måtte gå den tunge gang tilbage til teestedet.

Det uundgåelige hultab betød, at holdets nestor var lige i sin match inden sidste hul.

En nu betragtelig forsamling mennesker fulgte matchen, alt imens folk gik og prøvede at holde sig ajour med, om Tony Jensen var i stand til at indhente sin modstander i dagens sidste bold.

Hans Peter Jacobsen tordnede et drive ud over fairway-bunkers og havde blot et jern ind til green på det afsluttende par 5-hul. Imens slog Graham Bell to nervøse slag. Det andet af dem slicede ud i beplantningen i højre, men undgik på mirakuløs vis at ryge out-of-bounds.

Faktisk troede mange, at den var out-of-bounds, og en ladeport syntes at åbne sig for Hans Peter Jacobsen. Han trak dog sit jernslag en smule. Og omtrent samtidig med, at Graham Bells hjerte blev et halvt kilo lettere ved fundet af sin bold i spil, kunne Hans Peter Jacobsen konstatere, at hans bold havde lagt sig lige op af bagkant i en bunker bag green.

Den 60-årige børnelæge måtte slå sit slag med det ene ben i bunkeren og det andet på græsset. Det endte med pars til begge kombattanter, som måtte videre i ekstra huller.

I det øjeblik de tee’ede ud på første hul lød et brøl fra den nærliggende 18. green. Tony Jensen fra Langesø Golf havde givet sig selv et eagleputt på fire meter på 18. green. Det endte med, at han kunne to-putte for at vinde sit hul, og dermed måtte også han i forlænget spilletid.

Publikum delte sig op på de to bolde, hvoraf Danmark altså skulle vinde begge for at få bronze.

Det så ud til at være slut, da Tony Jensen og Paul Moultrie nåede 19. green. Forløbet udspillede sig nogenlunde således.

Skotte slår på green i regulation.

Dansker rammer greenbunker. Dansker slår et dårligt bunkerslag, der kun lige når op ad bunkeren og lægger sig i fringen.

Skotte putter nervøst op en meter kort af hullet. Alle tror, at danskeren nu skal hole sit chip, og da det ikke lykkes, daler stemningen i publikum.

Så misser skotten på uforklarlig vis sin pjevs af et putt og trækker i græmmelse sin kasket så langt ned over hovedet, at man tænker, kasketten snart revner. Jensen og Moultrie må videre til Rungsteds hul 2, hvor der på green er ved at udspille sig den scene, som alle bagefter taler om.

Graham Bell er nemlig i greenbunker, mens Hans Peter Jacobsen ligger sikkert til en par. Bell flækker sit bunkerslag, som ryger over i en modsat bunker. Herfra slår Bell endnu et alt for hårdt bunkerslag, som rammer pinden og dratter i hul. Hullet bliver delt.

Jacobsen og Bell deler derefter deres 22. hul i par af den noget mere almindelige variant. Imens er Tony Jensen ved at fjerne hvert sandkorn, han kan få øje på på 2. green (hul 20 i hans match).

Nogle synes måske, det er lige lovligt omstændigt, men det er fuldstændig glemt, da han efter et par minutter ruller sit birdieputt i for en sejr over Paul Moultrie. Endnu et brøl rejser sig i den nordsjællandske skov, men samtidig med publikum jubler, storker det op mod 4. fairway, hvor Hans Peter Jacobsen og Graham Bell nu er i direkte kamp om bronzen.

Et halvskævt drive betyder her, at Hans Peter Jacobsen ikke kan opnå noget bedre end end bogey på det lange par 4-hul. Skotland vinder bronze og Danmark er uden for medaljerækken.

- HP spiller jo fantastisk. Han skulle have vundet, men skotten flækker to bunkerslag og så rammer det ene stangen og går i. Sådan er det jo bare, lød det bagefter fattet fra Bjørn Nørgaard, der havde fulgt de sidste matcher som tilskuer.

- Man ville jo gerne have vundet. Det er marginaler hele tiden, og sådan er golf. Sådan var det også i går. Jeg har spillet golf i så mange år, så jeg har jo oplevet det mange gange, sagde Nørgaard.

Han var fem under par for sine fem runder på ugen, og han vil se tilbage på en helt særlig uge, hvor han nåede at have begge sine drenge med som caddies, og hvor hans hjemklub blev rost til skyerne for sit værtsskab.

- Det har været en rigtig, rigtig god oplevelse. Det har bare klappet, og en lang række spillere fra Tyskland, Spanien og England, som ved, jeg er medlem, har bedt mig bringe videre, at det er det bedste arrangement, de har været til, sagde Bjørn Nørgaard.

Link til resultatet