20 august 2019

22 nationer spiller EM i Rungsted i uge 36

Fra den 3. til den 7. september lægger Rungsted Golf Klub bane til europamesterskaberne for senior herrer hold i golf.

Arrangementet bliver stort, da hele 22 nationer deltager. Hvert deltagende land kommer med hver seks spillere og en kaptajn.

- Vi er meget stolte af at være blevet valgt af Dansk Golf Union og European Golf Association til at være værter ved sådan et stort mesterskab. Det er en stor cadeau til klubben, og det arbejde vi hver dag lægger for dagen for at sikre en bane i bedste kvalitet, udtaler golfklubbens manager Anders Møller.

Deltagerne er de bedste senior-amatører i Europa, som i mange år har spillet golf på eliteniveau, og deltagerne kan derfor helt sikkert levere golf på højt niveau.

Mandag den 2. september klokken 19.00 er der stor åbningsceremoni med indmarch og præsentation af de deltagende nationer. Formanden for Rungsted Golf Klub holder tale og byder velkommen sammen med Dansk Golf Union og European Golf Association.

Fra tirsdag spilles turneringen som to dages slagspilskvalifikation og tre dages hulspil med finaledag lørdag.

Lørdag aften sluttes hele arrangementet af med en banket for op mod 200 mennesker, hvor den vindende nation bliver hædret.

I 2017 blev det danske hold nummer to i mesterskabet, og med dette års turnering, der afvikles på hjemmebane, er forhåbningen igen at spille sig til en medalje. Danmark er repræsenteret med flere lokale, idet både 2019 senior-danmarksmester Bjørn Nørgaard, der selvfølgelig er udtaget, samt holdkaptajn Hans Stenderup er fra Rungsted.

- Alle er velkommen som tilskuere, og det er gratis at komme og kigge. Vi ved godt, at et mesterskab som dette nok ikke har en stor kommerciel interesse, men vi føler alligevel, at vi som klub får rigtig meget ud af lægge bane til. Rungsted Golf Klub er i en meget positiv udvikling, hvor det at blive udvalgt til at være vært ved et stort mesterskab passer perfekt ind. Rungsted var senest vært for en international turnering, da blandt andet Tiger Woods og Thomas Bjørn gæstede os i juli 1999 ved SAS Invitational, og nu er der så igen mulighed for at se klassegolf i Rungsted, fortæller Anders Møller.